SKODA FAVORİT VE FELICIA MODELLERİNDE HARARET SORUNU

2006 yılında 2.ci el Felicia Combi almıştım. 1-2 ay hararet sorunu ile uğraşmıştım. O dönemde hazırladığım bir yazı. Sorun yaşayanlara yardımcı olabilir. Rakamlar 2006 yılında kaldı tabi.
---------
İlk önce aracınınzın üst kapak contasının sağlam olup olmadığını tespit etmeniz-ettirmeniz gerekiyor.
Basitçe anlamak için soğutma suyu kutusunun kapağını açın, kapak açıkken aracınızı çalıştırın, hararet göstergesi 90C yi geçtiğinde izlemeye başlayın, eğer su seviyesi yükselmeye başlıyor ve suyun içinde gazoz gibi köpürmeler görüyorsanız contanız hasarlıdır.
Yada sürekli su eksiltme sorunu yaşıyorsanız contanız kaçırıyordur. Yani motorda oluşan kompresyon gazları soğutma suyuna karışıyor. Bu contanın yenisi 15ytl civarında. Motor ustasına gidip contayı değiştirin. Bu işlem için üst kapağın taşlanması gerekir, eğer kapak daha önce taşlanmışsa yeni contayı 1,5mm lik alın, bu kararı kapağı taşlayacak kişi ile birlikte vermeye çalışın.
Bu motorlarda silindir gömlek yükseklikleri farklı olabiliyor ve conta değişip kapak taşlansa bile kaçak devam edebiliyor. Eğer gömlek yükseklikleri aynı ise bu işlem size 30ytl taşlama+15ytl üst kapak contası+10ytl egzos contası+80ytl işçilik+yağ+antifiriz maliyeti çıkarır.

Bu işlemi yaptıktan sonra aracı teslim almadan önce daha önce bahsettiğim soğutma suyu izleme işlemini tekrarlayın ve contanın sorunsuz olduğundan emin olun.
Unutmadan söyleyeyim; soğutma tertibatının en kritik parçalarından biri termostattır.
Piyasada çin malı termostatlar satılıyor 10ytl civarında fiyatları ve iki farklı tipi var.
Bu tiplerden elinize aldığınızda hortum çıkışlarına değilde motora monte edilen taraftan baktığınızda sarı renkli metal parçaları görebildiğiniz modeli tercit edin.
Size tavsiyem motor tamiri sürerken bu yeni termostatı metal bir kabın için su dodurduktan sonra ocak üzerine koyup termostatı içine bırakıp suyun kaynamasını sağlamanız. Su kaynamaya başlamadan önce termostatın açıldığını görün ve emin olun. :) bazı yeni parçalar arızalı olabiliyor.

2. Aşama:
Herhangi bir yedek parçacıya gidip düşük sıcaklık 60-70C lik fan muşuru alın. Tofaşlarla uyumlu bizim muşurlar.

Sıra en zor kısma geldi. Bir tornacı bulun. Motor üzerindeki motordan-termostattan çıkan suyu radyatöre götüren hotumu ve bu fan muşurun ona götürün. Alüminyumdan bir parça yaparak bu fan muşurunu üzerine monte etmesini, yapacağı parçanın iç çapının götürdüğünüz hortumun iç çapından küçük olmaması gerektiğini, ve bu parçanın bu hortum ortadan kesilerek araya yerleştirileceğini anlatın. Bununla ilgili resimler var ama nasıl ekleyeceğimi bilmiyorum. İsteyen email versin yollayayım. Yaptırdığınız bu parçayı tam ortasında kestiğiniz hortumu birleştirmek için kullanın ve muşuru üzerine monte edin. Hortum uçlarına kelepçelerini takmayı unutmayın. Bu işlemi tamamladıktan sonra hortumu ait olduğu yere takın.

Radyatör üzerindeki fan muşurunu sökmeyin, bağlantı kablolarını açıp bu yeni monte ettiğimiz muşurla paralel bağlayın.

Şimdi, aracınızın contası sağlamdı ya da değiştirip sağlam hale getirdiniz, yeni taktığımız muşur da suyun motordan çıktığı noktada.

Araçlarımızın radyatörleri malesef küçük seçilmiş. Özellikle lpg li araçlarda yeterli soğutma elde etmekte zorlanıyor, sınırda kalıyor. Radyatör üzerine monte edilmiş standart fan muşuru suyun radyatörden çıkış noktası ile tepe noktası arasında olmasına rağmen algılama süresinin uzun oluşu zaten yeterli olmayan radyatör performansını daha da düşürüyor. yukarda anlattığım ilave muşur ile suyun sıcaklığı 85 dereceye geldiği anda fan çalışmaya başlayacaktır. bu sayede şehir trafiğinde hararet sorununuz tamamiyle ortadan kalkmış olacak. Ancak uzun mesafelerde ve sürekli tırmanışlarda sıcaklık artışları görebilirsiniz, ben beylikdüzü rampasına (avcılar yönünden) 80C ile başlıyorum, rampa bittiğinde sıcaklık 90C a çok yaklaşmış oluyor, ama 90C nin üzerine çıkmadı henüz, dikkat eder çok zorlamazsanız sizde aynı değerlerde kalabilirsiniz.

Yorumlar

  1. Sayın ustam bende Skoda favorit var 1993 model ben bu araçla Türkiye'yi turladım Son zamanda fazla bunaldıgı zaman hararet yapmaya başladı hiç bir usta çözüm bulamadı. Fan sağlam fan müşürü sağlam ternartat sağlam bunlarıda ben tesbit ettim. En Son bidon kapağını değiştirdim hararet olayı çözüldü. Ama radyotore giden kalın su hortumu sertleşiyor bu Normal mi? Kelepçeklerden su kaçırmaya başladı basınçtan dolayı onlarıda yaptım. Şimdi korkum sadece o hortum çok sert bu Normal mi acil yardım çünki yine uzun yola gideceğim . Teşekkürler...

    YanıtlaSil
  2. Sayın ustam bende Skoda favorit var 1993 model ben bu araçla Türkiye'yi turladım Son zamanda fazla bunaldıgı zaman hararet yapmaya başladı hiç bir usta çözüm bulamadı. Fan sağlam fan müşürü sağlam ternartat sağlam bunlarıda ben tesbit ettim. En Son bidon kapağını değiştirdim hararet olayı çözüldü. Ama radyotore giden kalın su hortumu sertleşiyor bu Normal mi? Kelepçeklerden su kaçırmaya başladı basınçtan dolayı onlarıda yaptım. Şimdi korkum sadece o hortum çok sert bu Normal mi acil yardım çünki yine uzun yola gideceğim . Teşekkürler...

    YanıtlaSil
  3. Sayın ustam bende Skoda favorit var 1993 model ben bu araçla Türkiye'yi turladım Son zamanda fazla bunaldıgı zaman hararet yapmaya başladı hiç bir usta çözüm bulamadı. Fan sağlam fan müşürü sağlam ternartat sağlam bunlarıda ben tesbit ettim. En Son bidon kapağını değiştirdim hararet olayı çözüldü. Ama radyotore giden kalın su hortumu sertleşiyor bu Normal mi? Kelepçeklerden su kaçırmaya başladı basınçtan dolayı onlarıda yaptım. Şimdi korkum sadece o hortum çok sert bu Normal mi acil yardım çünki yine uzun yola gideceğim . Teşekkürler...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba İbrahim Bey,
      eğer hortum aracın fabrikada takılan ilk orjinal hortumu ise 22 yıllın olmuş demektir, kauçuk parçalar zamanla sertleşebilir, çatlayabilir. Sertleşme olması değişim zamanının geldiğini gösteriyor olabilir.

      Sil
  4. Merhaba İbrahim Bey,
    eğer hortum aracın fabrikada takılan ilk orjinal hortumu ise 22 yıllın olmuş demektir, kauçuk parçalar zamanla sertleşebilir, çatlayabilir. Sertleşme olması değişim zamanının geldiğini gösteriyor olabilir.

    YanıtlaSil
  5. Teşekkür Ederim Ustam....
    Bir sorum daha olacak ...
    - Motor çok sıcakken radyotore giden su hortumunun basınçtan dolayı sert olması normal mi??
    Şimdilik arabada sorun gözükmüyor ama bir defa gözüm korktu ya onun için sordum..
    TEŞEKKÜRLER.....
    Cevap bekliyorum....

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba, dikkatli şekilde su deposunun kapağını açın. Ama dikkatli olun kendinizi yakmayın. Kapağı açtığınızda tüm su soğutma sistemi basınçsız hale gelir. Bu durumda su borusunun sertleşmesine sebep olabilecek bir basınç kalmamış olur. Normal şartlar altında soğutma sisteminin basıncının fazla artmaması gerekir. Basınç artarsa su deposunun kapağından fazla basınç otomatik olarak tahliye olur. Ancak aracınız su eksiltiyor ve su deposundan hava kabarcıkları görüyorsanız bu büyük ihtimalle motor contası arızasının göstergesi olabilir...

      Sil
  6. Teşekkür Ederim Ustam....
    Bir sorum daha olacak ...
    - Motor çok sıcakken radyotore giden su hortumunun basınçtan dolayı sert olması normal mi??
    Şimdilik arabada sorun gözükmüyor ama bir defa gözüm korktu ya onun için sordum..
    TEŞEKKÜRLER.....
    Cevap bekliyorum....

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

VW T4 UYDU ANTENİ ARÇELİK BD 10000

Gebze Mutlukent